Aktuellt program hösten 2009

StErik ons 9* tis 6, sön 18** tis 17 To 3
Uniform/vapen ons 16 ons 14 ons 18 ons 9
Vykort ons 9*, tor 24 tis 27 mån 30
*     On 9/9    Postmuseum, Lilla Nygatan 6 kl 17.30 (OBS tiden)
**   Sö 18/10 SAMLARMARKNAD, Drakenbergssalen, kl. 10.00 – 16.00

September
9 onsdag MUSEIBESÖK. Höstens program inleds med ”Samla Stockholm” på Postmuseum, Lilla Nygatan 6. OBS klockan 17.30. Bosse Bark visar och pratar om sina samlingar med föremål från Stockholmsutställningarna 1897 och 1909. Göran Heijtz berättar om sina och andras utställda Stockholmsvykort. Anmälan senast fredagen den 4 september till Bosse Bark på 070-535 10 14 ellerbarkbosse@hotmail.com. Fri entré och S:t Erik bjuder på kaffe med dopp efter visningen.
16 onsdag VAPENSEKTIONEN – SOMMARENS FYND. Efter en förhoppningsvis givande sommar med många besök på marknader, loppisar och auktioner träffas vi och gläds åt allas fynd. Ta även med andra intressanta vapen att visa och diskutera kring. Kaffe och kakor serveras.
24 torsdag VYKORTSBYTE. Tag gärna med vykort att byta eller sälja samt ett gott humör. Kaffe med tillbehör.
Oktober
6 tisdag STENKAKANS HISTORIA.
 Lasse Zackrisson, känd från radion och en av Sveriges främsta samlare av stenkakor spelar musik från flydda tider och berättar om dess historia.Under drygt 100 år har vi kunnat bevara och spela in ljud. Lasse är intresserad av och samlar på skivor och musik under den första halvsekellånga perioden där inspelningarna ofta gjordes i 78 varv/minut. Lasse driver skivbolaget ”vaxrecords” där han återutger gamla inspelningar på CD-skivor. www.vaxrecords.nu En del kan du köpa efter föredraget.

Vill Ni har Era gamla stenkakor värderade så ta med dem när Lasse kommer. Kaffe och hembakat.

14 onsdag UNIFORMSSEKTIONEN. Cécile Stenbock berättar om minsvepning. Efter Céciles framträdande berättar uniformssektionen om kustförsvaret och kustbevakningen samt visar bilder och föremål med anknytning till dessa. Kaffe och kakor serveras.
18 söndag SAMLARMARKNAD.Kl. 10.00 – 16.00. Åter är det dags för vår uppskattade samlarmarknad i Drakenbergssalen, Lignagatan 6 (hörnet Hornsgatan 125). Antalet bord är begränsat. Bordshyran är 200 kr. Annonsering sker i lokalpressen och i DN – dessutom försöker vi sprida information på nätet. Vill du vara med och sälja? I så fall ringer du Inger Wallin, vår mässgeneral, på telefon 31 33 65, från och med måndagen den 5 oktober kl 18.00. Det är GRATIS inträde så det brukar komma mycket folk.
God mat och gott kaffe med dopp finns i serveringen i anslutning till marknaden.

Om du inte vill sälja – kom och köp!

27 tisdag ROSLAGSBANAN. Vykortsvisning från denna livsnerv i östra Uppland. Kaffe med dopp.
November
17 tisdag FAMILJEN FLINTA. En berättelse om en tv-serie i TV:s ungdom, fortfarande populär. Gertrud Brorsson berättar om sitt samlande av allt som har med denna serie att göra. Hon berättar också om seriens skapare Hanna & Barberas intressanta historia i övrigt, t ex att Familjen Flinta ansågs kommunistisk av FBI! Hon visar också saker ur sin samling plus naturligtvis filmsnuttar. Ta gärna med egna föremål.Kaffe och hembakat.
18 onsdag VAPENSEKTIONEN – TEMA 9. Till kvällen plockar vi med oss så många vapen och tillbehör vi kan som har modellår som slutar på 9, alltså jubileumsvapen i alla dess former. Till exempel Remingtongeväret m/1867-89, pistol m/1939 och geväret med samma modellår. Säkert finns det många intressanta vapen både svenska och utländska med ett sådant modellår som slutar på 9 att visa och berätta om.Kaffe och kakor serveras.
30 måndag VÄSTRA JÄMTLAND. Sven Boman berättar med hjälp av vykort om Åredalens utveckling bl.a. mot turism. Kaffe med tillbehör.
December
3 torsdag JULAUKTION. Vi håller auktion med julen som tema. Föremål med julanknytning, högst tre poster per person, får lämnas in från kl 18.00. Med klar stämma och fast hand svingas klubban av Bosse Bark.  Som vanligt finns kaffe och hembakat för den som önskar.
9 onsdag VAPENSEKTIONEN – SVENSKA SABLAR. Mats Olsson kommer att visa och berätta om några svenska sablar. Ta med egna blankvapen att visa och berätta om.Kaffe och kakor serveras.