Aktuellt program hösten 2012

13 torsdag PÅSKÖN (Antik och kuriosa)
Christina Schnackenburg berättar och kåserar om den fantastiska ön i Stilla havet, bl. a. känd för sina hundratals stora stenstatyer. Ta gärna med något som anknyter till ämnet. Kaffe och hembakat.
19 onsdag SOMMARENS FYND (Vapen)
Efter en förhoppningsvis givande sommar med många besök på marknader, loppisar och auktioner m. m, träffas vi och gläds åt allas fynd. Ta även med andra intressanta vapen och tillbehör att visa och diskutera kring.
Kaffe och kakor serveras.
24 måndag ROLIGA REKLAMVYKORT (Vykort)
Vi får se hur vykort har använts som reklammedium ifrån början av 1900-talet och fram till modern tid.
Vykortsbyte. Kaffe med tillbehör.
Oktober
11 torsdag SAMLANDETS PSYKOLOGI – PSYKOPATI(Antik och kuriosa)
Ingen kan som Peter Pluntky kåsera och berätta om detta för oss alla så gåtfulla ämne. Varför samlar vi?
Kaffe och hembakat.
17 onsdag TRADITIONELL BYTESAFTON(Uniform)
Vi tar med militära nålmärken och militära vykort över etablissemang för byte. Även militära polletter skulle vara roligt att få se på en samlarkväll. Ta gärna med litteratur i ämnet för information och kunskapsutbyte.
21 söndag SAMLARMARKNAD KL 10.00 – 15.00
S:t Eriks populära samlar- och kuriosamarknad genomförs åter i den trevliga Drakenbergssalen, Lignagatan 6 (hörnet Hornsgatan 125, T-bana Hornstull). Massor av roliga och udda saker finns att se på och köpa.Bra servering finns i anslutning till marknaden.

Vill du sälja? Ring och beställ bord – bordshyra 200 kr – av Inger Wallin på telefon 08-31 33 65 från måndagen den 24 septemberfrån kl 18.00. Vänta inte för länge, borden tar snabbt slut!
VÄLKOMMEN – ENTRÉ 20:-

30 tisdag VYKORTSBYTE(Vykort)
Ta gärna med vykort att byta eller sälja samt ett gott humör.
Kaffe med tillbehör.
8 torsdag KORKSKRUVAR(Antik och kuriosa)
Vägarna till ett gott vin till middagen kan vara många men utan en korkskruv är man ofta illa ute. Den är inte bara ett viktigt verktyg utan för en del också ett intressant samlarobjekt. Kaj Axelsson kåserar om korkskruven och dess historia samt visar delar av sin samling. Ta gärna med egna korskruvar för bedömning och diskussion.
Kaffe och hembakat.
14 onsdag KNIVAR, MINIATYRBAJONETTER OCH MINIATYRSVÄRD(Vapen)
Vi tar med knivarav alla de sorter och från olika länder. Fällknivar, jaktknivar, militära knivar, miniatyrbajonetter och miniatyrsvärd samt knivar av udda material.
Kaffe och kakor serveras.
21 onsdag STOCKHOLM FÖR 100 ÅR SEDAN(Vykort)
Vad är sig likt och vad är förändrat? Med hjälp av vykort görs olika nedslag i huvudstaden för ca 100 år sedan.
Vykortsbyte.
Kaffe med tillbehör.
December
4 tisdag JULBONADER OCH JULAUKTION(Antik och kuriosa)
Roland von Malmborg visar delar av sin digra samling av julbonader i papper samt sjunger och spelar därtill. Missa inte detta garanterat både se- och hörvärda föredrag och uppträdande!
Visst ska vi även ha en auktion sista gången på året! Lämna in max 3 saker med julanknytning.
Julstämning med glögg och pepparkakor utlovas.
12 onsdag LEKSAKSVAPEN OCH LUFTVAPEN(Vapen)
Ta med leksaksvapen och luftvapen av alla de slag som t. ex. korkpistoler, gummisnoddspistoler eller gevär, alla möjliga udda konstruktioner som kan förekomma i en samling.