Aktuellt program våren 2010

Vykort Må 25 To 25 Ti 23 Ti 27
* Ti 2/3 Årsmöte
** Sö 14/3 SAMLARMARKNAD, Drakenbergssalen kl. 10.00 – 16.00
*** x/5 Observatoriemuseet, se detaljprogrammet, vi återkommer med datum så fort vi kan, på våra möten och hemsidan.Samtliga möten hålls, om ej annat anges, kl 19.00 iHARTWICKSKA HUSET, S:t Paulsgatan 39 A (S:t Erik, ingång från gatan)
eller 39 B (Vapen/Uniform, Vykort, ingång från gården).

Kaffe finns i regel för den som så önskar.

Värva nya medlemmar!

Medlemsavgiften är 280 kronor för år 2010 och avser medlemskap i såväl S:t Erik som Nordstjärnan.

13 onsdag WALTHERVAPEN. Ta med för visning och diskussion om Walthers vapenproduktion. Kaffe och kakor serveras. Välkomna.
21 torsdag TOBAKSHISTORIA. Lasse Björkdahl kåserar och visar föremål från sin digra tobakianasamling. Tag gärna med föremål som har anknytning till dagens ämne.
Kaffe med hembakat. Besök även Lasses hemsida om du vill veta mer, www. tobakshistoria.com.
25 måndag GRANBERGS RYSKA VYKORT. Vykortsförlaget Granbergs Konstindustri AB i Stockholm kom i början på 1900-talet att bli väldigt stora i Ryssland. Vi får höra historien och se många exempel på de fina vykorten, både topografi och konstkort mm. Vykortsbyte.
Kaffe med dopp.
3 onsdag UNIFORMSSEKTIONEN. Skeppsgossekåren, fästningskompanierna samt skarpskyttarna med deras märken, uniformer och arbetsuppgifter diskuteras. Ta gärna med egna föremål i ämnet. Kaffe och kakor. Välkomna.
11 torsdag KLÄDER FRÅN FARMORS TID. Birgitta Gardner från Old Touch kåserar och visar äldre kläder och accessoarer från förr i tiden. Tag gärna med egna föremål med anknytning till ämnet.
Besök gärna hennes butik på Upplandsgatan 43 eller www. oldtouch.se.
Kaffe och hembakat.
25 torsdag MALMBANAN. Per-Erik Nilsson berättar med hjälp av vykort om den fantastiska järnvägslinjen mellan Luleå och Narvik i Norge och de vedermödor som krävdes för att bygga banan. Vykortsbyte. Kaffe med tillbehör.
2 tisdag ÅRSMÖTE MED TRYCKSAKSAUKTION
Härmed kallas till årsmöte med Samlarföreningen S:t Erik. Efter mötet följer en auktion med Bosse Bark vid klubban.Högst fem poster – endast böcker och andra trycksaker – kan du lämna in från kl 18.00. Kaffe med hembakade goda kakor bjuder vi på i afton. Välkommen till en trevlig kväll i din samlarförening!
10 onsdag MAUSERVAPEN. Medtag gärna egna föremål för visning och diskussion om Mausers vapenproduktion.
Kaffe och kakor serveras. Välkomna
23 tisdag ROLIGA PÅSKKORT. Till skillnad från julkorten flödar fantasin ofta fritt på påskvykorten. Vi får stifta bekantskap med ”äggfolket” där tecknarna har använt ägg eller äggskal till alltifrån personer till allehanda föremål. Ett garanterat ”äggande” möte. Vykortsbyte.
Kaffe med dopp.
14 söndag SAMLARMARKNAD
Kl 10 – 16 är det dags igen för S:t Eriks populära samlarmarknad, också denna gång i Drakenbergssalen, Lignagatan 6/Hornsgatan 125. Massor av roliga och udda saker finns att köpa.
FRI ENTRÉ. Servering med både kaffe och mat finns i anslutning till mässutrymmena. Vill du sälja? Ring och beställ bord – bordshyra 200 kr – av Inger Wallin på telefon
08-31 33 65 från måndagen den 1 mars från kl 18.00. Vänta inte för länge, borden tar snabbt slut!
VÄLKOMNA!
7 onsdag COLTVAPEN. Ta med för visning och diskussion om Colts vapenproduktion. Kaffe och kakor serveras. Välkomna.
15 torsdag VAD ÄR DITT GULD- ELLER SILVERSKROT VÄRT ?
 Klas Boman från Bomans Mynt & Antik går igenom vad du ska tänka på när gäller det du har i byrålådan. Ta med mynt, medaljer, guld- och silverföremål för värdering.
Är det 9, 14, 18 eller 23 karat i mina saker? Klas kan probera dina föremål och väga dem på digitalvågen.
Titta in på Klas hemsida för att få veta mer, www. bomansantik.se.
Kaffe med hembakat.
27 tisdag VYKORTSBYTE. Tag gärna med vykort att byta eller sälja samt ett gott humör. Kaffe med tillbehör.
Maj
[Datum kommer] MUSEIBESÖK. Vi avslutar vårens program med ett besök på Observatoriemuseet på Observatoriekullen. Se även deras hemsida www.observatoriet.kva .se. Datum och klockslag är inte klara när programmet trycks, men kommer att meddelas på vårens möten och på vår hemsida www. samlarforeningensankterik.se samt förstås vid anmälan, som kan ske efter påsk till Bosse Bark på 08-758 45 45 eller barkbosse @hotmail.com. Begränsat deltagarantal, kostnadsfritt för medlemmar.  Vi önskar alla medlemmar, gamla som nya, hjärtligt välkomna till våra samlarträffar.
Ta gärna med dina samlarkollegor som inte är medlemmar till våra möteskvällar.