Aktuellt program våren 2011

12 onsdag SVENSKA MILITÄRA GEVÄR FÖRE OCH UNDER 2:A VÄRLDSKRIGET Ta gärna med egna vapen för visning och diskussion. Kaffe och kakor serveras.
20 torsdag SÄLJA OCH KÖPA PÅ AUKTION
Tommy Nylund från Auktionshuset Kolonn i Sundbyberg berättar hur det går till att lämna in eller köpa saker. Tips och fällor! Vad ska jag tänka på? Vad är det värt? Tommy, som är auktoriserad värderingsman, gör även hembesök, men ta gärna med mindre föremål för värdering.
Kaffe och hembakat.
Vill du veta mer om Auktionshuset Kolonn, kan du gå in på deras hemsida www .kolonn.se/aboutus.aspx
25 tisdag VYKORT PÅ INTERNET
Vi får se exempel på olika hemsidor bl a från samlare, vykortsklubbar och vykortsförlag samt lära oss lite om hur man kan köpa och sälja på t ex Tradera och eBay.
Vykortsbyte. Kaffe med dopp.
9 onsdag UNIFORMSSEKTIONEN – KUSTARTILLERIET Ta med egna föremål att visa och diskutera omkring. Kaffe och kakor serveras.
15 tisdag LUFTBALLONGER
Björn von Bahr, känd storsamlare av allt som har med ballonger att göra, berättar samt visar föremål med tonvikt på gasballonger. Ta gärna med egna saker med anknytning till kvällens ämne.
Kaffe och hembakat finns som vanligt.
21 måndag VYKORTSBYTE Tag gärna med vykort att byta eller sälja samt ett gott humör. Kaffe med tillbehör.
9 onsdag JAKTVAPEN Ta med egna föremål att visa och berätta om. Kaffe och kakor serveras.
17 torsdag ÅRSMÖTE MED TRYCKSAKSAUKTION
Härmed kallas till årsmöte med Samlarföreningen S:t Erik. Efter mötet följer en auktion med Bosse Bark vid klubban. Högst fem poster – endast böcker och andra trycksaker – kan du lämna infrån kl 18.00. Kaffe med hembakade goda kakor bjuder vi på i afton. Välkommen till en trevlig kväll i din samlarförening!
29 tisdag ANNA PALM
Konstnären Anna Palms vykort från Stockholmsutställningen 1897 innebar genombrottet för vykort i Sverige. Vi får veta lite om henne som person samt även se exempel på övriga samtida vykort som hon tecknat och från hennes lite senare produktion bl a av vykort utgivna i Frankrike. Vykortsbyte. Kaffe med tillbehör.
3 söndag SAMLARMARKNAD KL 10.00 – 16.00
S:t Eriks populära samlarmarknad genomförs åter i den ljusa och trevliga Drakenbergssalen, Lignagatan 6 (hörnet Hornsgatan 125. T-bana Hornstull).
Massor av roliga och udda saker finns att se på och köpa.
Servering med kaffe och tillbehör finns i anslutning till marknaden. Vill du vara med och sälja? Ring och beställ bord – bordshyra 200 kr – av Inger Wallin på telefon 08-31 33 65 från måndag 21 marsfrån kl. 18.00. Vänta inte för länge, borden tar snabbt slut!
VÄLKOMMEN – FRITT INTRÄDE
6 onsdag ÖSTEUROPAS VAPEN Ta gärna med egna vapen för att visa och diskutera omkring. Kaffe och kakor finns.
12 tisdag MUSEIBESÖK KL 18.00
Vi besöker Bolindermuséet i Kallhäll. Kåre Andersson guidar oss igenom Bolinders
verkstäder, en del av den svenska industrihistorien. Besöket är gratis för medlemmar, anhöriga betalar 40:-. I priset ingår entré samt kaffe och bulle.
Adressen är Folkets hus, Gjutarplan 2 i Kallhäll, dit man tar pendeltåget och sedan är det endast 150 m att gå.
Anmälan till Bosse Bark senast den 8/4 på telefon 070/535 10 14 eller via mail barkbosse @hotmail.com. Meddela vilka som är medlemmar eller ej vid anmälan som är bindande. Antalet deltagare är begränsat. Gå gärna in på muséets hemsida www. folketshuskallhall.se/bolindermuseet.htm