Aktuellt program våren 2012

18 onsdag TÄVLINGSVAPEN  (Vapen)
Tävlingsvapen av alla de slag, gamla eller nya, korta eller långa m fl varianter.Ta med vad du har att visa upp och diskutera omkring. Kaffe och kakor serveras.
26 torsdag TUNGA VARUMÄRKEN – REKLAMSKYLTAR (Antik och kuriosa)
Peter Pluntky berättar om reklamens födelse i Sverige och om våra varumärken i samband med sin bok ”Tunga varumärken”. Några tunga exemplar av boken finns att köpa och få signerade. Ta gärna med egna skyltar om du har. Kaffe med dopp.
30 måndag VYKORTETS HISTORIA OCH UTVECKLING (Vykort)
Vi får se hur vykorten har förändrats från 1800-talets slut och fram till modern tid.Bildvisning, till stor del illustrerad med hjälp av Stockholmsvykort.Vykortsbyte. Kaffe med tillbehör.
15 onsdag SALONGSVAPEN (Vapen)
Då det begav sig var det helt OK att stå och skjuta med klena kalibrar inne i de fina salongerna. Ta med egna föremål för visning och diskussion.Kaffe och kakor serveras.
21 tisdag KRISTALL- OCH LJUSKRONOR, PRISMOR SAMT ANTIKA GLAS(Antik och kuriosa)
Karel Kanak, en av de främsta experterna i världen, pratar om detta ämne samt visar olika exempel. Ta mer än gärna med egna föremål (prismor och glas) som hörtill ämnet. Kaffe och hembakat.
29 onsdag SKOTTÅRSKORT (Vykort)
Så här på Skottdagen passar det bra att titta på äldre skottårskort. Dessa humoristiska kort bygger på traditionen att det enbart var den dagen kvinnor kunde uppvakta och fria till män, i stället för tvärtom.Vykortsbyte. Kaffe med tillbehör.
8 torsdag ÅRSMÖTE MED TRYCKSAKSAUKTION
Härmed kallas till årsmöte med Samlarföreningen S:t Erik. Efter mötet följer en auktion med Bosse Bark vid klubban. Högst fem poster – endast böcker och andra trycksaker – kan du lämna infrån kl 18.00.
Kaffe med hembakade goda kakor bjuder vi på i afton. Välkommen till en trevlig kväll i din samlarförening!
14 onsdag SMÅ AUTOMATPISTOLER KALIBER 6,35 M FL (Vapen)
Före och efter Första världskriget var dess vapen vanliga, och inte minst var damer beväpnade för att klara av otrevliga situationer. I dag är de enbart samlarvapen, då det inte finns någon lämplig tävlingsgren för dem.Ta med vapen för visning och diskussion. Kaffe och kakor serveras.
18 söndag SAMLARMARKNAD KL 10.00 – 15.00
S:t Eriks populära samlar- och kuriosamarknad genomförs åter i den trevligaDrakenbergssalen, Lignagatan 6 (hörnet Hornsgatan 125, T-bana Hornstull). Massor av roliga och kuriosa saker finns att se på och köpa.Bra servering finns i anslutning till marknaden.Vill du sälja? Ring och beställ bord – bordshyra 200 kr – av Inger Wallin på telefon 08-31 33 65 från torsdagen den 1 mars från kl 18.00. Vänta inte för länge, borden tar snabbt slut!
VÄLKOMMEN – FRITT INTRÄDE
29 torsdag VYKORTSBYTE (Vykort)
Ta gärna med vykort att byta eller sälja samt ett gott humör.
Kaffe med tillbehör.
11 onsdag OLYMPISKA SPELEN 1912 (Vykort)
Med hjälp av vykort berättas historien om ”Solskensolympiaden” i Stockholm för precis 100 år sedan. Vi får också veta allt om de omkring 400 olika vykort som gavs ut i samband med spelen. Vykortsbyte. Kaffe med tillbehör.
14 lördag UNIFORMSDETALJER OCH NÅLMÄRKEN KL 11.00 – 15.00
(Uniform, S:t Erik och NU)
Gemensamt möte för S:t Erik och NU-sektionen (Samlarförbundet Nordstjärnans Nålmärkes- och Uniformssektion på riksplanet).
Kl 11. 00 NU-SEKTIONENS ÅRSMÖTE Lokal: Hartwickska Huset, Sankt Paulsgatan 39 C, Stockholm
Kl 11.30 SKYNDA – FYNDA – VRAKA – VÄLJA – SKÄNKA eller SÄLJAUnder värdskap av Samlarföreningen S:t Erik, Stockholm och dess Uniforms-sektion, inbjudes NU-sektionens medlemmar till en bytes- och informationsträff.

Vi skall även försöka att hjälpa till med identifiering av frågetecken runt ämnet samt diskutera vad saker har använts till, osv.
Viss servering kommer att finnas. Alla är hjärtligt välkomna, gärna medförande eget material.
17 tisdag ÄLDRE TEXTILIER (Antik och kuriosa)
De som kommer på detta möte uppmanas att ta med sig intressanta föremål med anknytning till ämnet, såsom bonader, broderier, tyger, klädesplagg mm.
Ta med det du kan prata om eller något du vill få hjälp med.
Kaffe och hembakat serveras som vanligt.
31 torsdag MUSEIBESÖK VIN & SPRITHISTORISKA MUSEET OBS
KL 14.00
(S:t Erik) Kl 13.45
Samling utanför museets nya adress: Djurgårdsvägen 38 (Galärskjulen) bakom Nordiska Museet. Se även museets hemsidawww.vinosprithistoriska.se.
Vi får en guidad visning av det då alldeles återinvigda museet.S:t Erik sponsrar guiden och medlemmen betalar entréavgiften på 80:-. I mån avplats kan även anhörig följa med.Kaffeservering finns.Anmälan senast den 21/5 till Bosse Bark på telefon 070-535 10 14eller via email: barkbosse@hotmail.com.

&nbsp